dinsdag 17 september 2013

Couscous met 7 groenten (Couscous sebha godaar)

"In sommige Marokkaanse restaurants kom je 'Couscous Royale' tegen. Een couscous schotel met groenten, kip, lam en merguez. In Marokko kom je deze schotel wellicht in de toeristen restaurants tegen; ze is namelijk verre van authentiek. Couscous met 7 groenten is wel authentiek. 7 is een geluksgetal. Naast ui en tomaat tot de basisbereiding worden er 7 andere groenten gebruikt. Je hoeft niet voor de groenten te kiezen zoals in het recept opgegeven, volg gerust je eigen smaak en het seizoen maar zorg ervoor dat de groenten bij elkaar passen. Vermijd paprika, dat komt de originaliteit van dit gerecht niet ten goede." (uit Kookrecepten

Ik koos voor een combinatie van beide; 7 groenten (worteltjes, pastinaak, venkel, tomaat, courgette, erwtjes & (gestoomde) pompoen (dat is achteraf niet aan te raden; pompoen neemt namelijk alle smaken van de andere groenten weg!) en twee vleessoorten: lamskoteletjes en merguez worstjes. Gewoon de koteletjes gemarineerd en samen met de worstjes gegrild. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de worstjes eigenlijk merguez-hamburgers waren (het idee!) en dat ik ze gewoon gereshaped heb tot worstjes. Verder een pikant sausje (look, Ras el hanout, Harissa tomatenpuree en bouillon) en gewoon de recepten gevolgd. Voor herhaling vatbaar maar dan zonder pompoen en nog royaler (kip, lamsbout, andere groenten o.a. bleekselder, van kikkererwten ben ik nooit zot geweest. Mijn eerste Couscous Royal was in de Club Med op Djerba, Tunesië (elke woensdag, lang verhaal, kwam ingevlogen vanuit Parijs, eigenlijk is dus de couscous in elk Club Med-resort dus steeds dezelfde. Maar ik genoot er wel van, elke keer, zelfs in verscheidene plaatsen in Griekenland, waar ik gewoon als "visiteur" binnenstapte, telkens op een...woensdag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten