maandag 12 augustus 2013

Not just another moussaka...

Moussaka is een simpel gerecht, elk huishouden in Griekenland heeft zijn eigen recept. Je zal de Griek er niet vlug op betrappen om er eentje  te eten op restaurant, want die van moedertje thuis is toch steeds de beste. "Μουσακάς είναι για τους τουρίστες - Moussaka is voor  toeristen" hoor ik mijn gekke grijze Griekse taxi-vriend Panayiotis nog zeggen toen mijn vader schaapachtig een moussaka wou bestellen in Galaxidi notabene (check foto). Neem niet weg dat het een heerlijk gerecht kan zijn. Vier dingen blijven echter essentieel: een goeie, dikke maar smeuïge bechamelsaus, een rijke, kruidige bolognaisesaus goed rijpe aubergines en...last but not least: zeer goede aardappelen.! Vaak worden zachtkokende gebruikt, zodat de smaken er zouden intrekken, maar dat hoeft helemaal niet. De smaak is belangrijker. Hier gebruik ik vastkokende (weerom die Cypriotische van Carrefour)
die ik even kook en daarna -zelfs in de schil- in stukken aanbak met look, oregano & peterselie (altijd een successtory)  peper, zout tot bijna gaar. Tegelijk maak ik mijn ragout (bolognaisesaus) die ik op zijn beurt stevig afkruid (met eventueel kaneel voor de échte Griekse toets) en grill ik mijn aubergines -vooraf bezouten en afspoelen mag maar moet ook hier weer soms helemaal niet- om dan als laatste de bechamelsaus te maken. Kruiden met nootmuskaat, fleur de sel en tip: wat cayenne, zodat de pit in een onverwachte hoek zit.  And that's it! Op vier pitjes snel bereid. Over de samenstelling, het monteren van de moussaka bestaan ook veel theorieën; als je geen smakelijke aubergines hebt, gebruik er niet teveel, dat is mijn regel; monteer hoe je wil, als de smaken maar goed zitten en uitkomen. Hier gebruik ik aardappelen eerst - laagje bolognaise-saus -  aubergines en dit allemaal  nog een keertje. Enkel tenslotte voeg ik de rijke bechamelsaus toe (helemaal erover, dit wordt "de cement" van de moussaka) en afwerken met emmentaler kaas. Oven op 180° en voor een veertigtal minuten, tot je uiteindelijk onderstaand resultaat ziet.  Wat afkoelen, brood is een must (bij elk Grieks gerecht eigenlijk) en serveren (hier nu eventueel wat geraspte pecorinoBon appétit, Καλή όρεξη, Eet smakelijk!

Noot: Ook Jeroen Meus heeft (natuurlijk) een recept, maar zijn recept is wat geïdealiseerd; nog nooit wortelen -laat staan selder- gezien in een moussaka, zeer zelden lamsgehakt (te duur in vergelijking) idem dito schapenkaas. Maar zoals alles bij Jeroen. It certainly works 2!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten